Неусвідомлені компоненти як активні учасники наукової творчості

Автор(и)

  • Г. Г. Старікова Харківський національний університет радіоелектроніки, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-3229-1442

DOI:

https://doi.org/10.15421/272519

Анотація

Вступ. Статтю присвячено аналізу ролі неусвідомлених компонентів на етапі відкриття нового знання в результаті інсайту. Дослідження процесу наукової творчості довели, що головну роль у пізнавально-евристичній діяльності на цьому етапі відіграє неусвідомлена сфера суб’єкта пізнання. Однак дослідники майже не розглядали питання про те, які процеси відбуваються на підсвідомому рівні під час евристичного пошуку, які саме імпліцитні когнітивні компоненти беруть участь у цих процесах. Тому мета нашої роботи – аналіз специфіки функціонування підсвідомого на етапі евристичного пошуку та роль у цьому неусвідомлених чинників, зокрема неявних знань. Звертаємо увагу, що в контексті цієї роботи поняття «неусвідомлене», «підсвідоме», «несвідоме» та «неявне» використовуються як тотожні, тільки для того, щоб підкреслити принципово неявний характер досліджуваних феноменів. Основна частина. На евристичному етапі стає очевидною обмеженість вербально-понятійного пізнання, яке працює тільки з жорстко формалізованою інформацією. Натомість у неусвідомленому немає подібних «правил» та обмежень, тому на підсвідомому рівні завжди є можливість вийти за межі відомого й відкрити нове знання. Для цього досить часто необхідно докорінно змінити уявлення про фундаментальні принципи, що майже не усвідомлюються суб’єктом пізнання. В результаті формується нова системна когнітивна цілісність, яка замінює попередню, що спиралась винятково на раціональні засади. У створенні й ефективному функціонуванні цієї цілісності значну роль відіграють неявні, імпліцитні знання різних типів. Основні засади такої когнітивної цілісності не усвідомлюються до завершення інтуїтивного пошуку й етапу вербалізації знайденого знання. Висновки полягають у доведенні особливо значної ролі неусвідомлених чинників на етапі евристичного пошуку нового знання. Їх можна використовувати при підготовці майбутніх фахівців-науковців або в дослідженнях уже здійснених відкриттів для кращого розуміння процесу наукової творчості.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-23